Hiihtämiseen valmistautuminen

Hiihtäminen on urheilemista siinä missä mikä tahansa muukin urheilulaji, ja urheilusuoritukseen kannattaa valmistautua kunnolla ennen aloittamista. Loukkaantumiset ovat varsin yleistä hiihtourheilussa ja etenkin laskettelussa, jossa vauhti saattaa yltyä todella kovaksi. Toinen syy tälle on myös se, että hiihtäessä ja lasketellessa aktivoituvat monet sellaiset lihakset, joita ei välttämättä tule käyttäneeksi muissa liikuntamuodoissa. Mikäli haluaa parhaansa mukaan ehkäistä loukkaantumisia, onkin hyvä idea valmistautua huolella esimerkiksi hiihtolenkkeihin ja laskettelemiseen hyvissä ajoin venyttelemällä, jottei suksilla liikkuessaan tulisi venäyttäneeksi lihaksiaan turhaan tai rasittamaan niveliään.images-13

Hiihtäminen saattaa näyttää asiasta sen enempää tietämättömältä sangen leppoisalta puuhalta, mutta oikeastaan se on varsin intensiivistä kuntoilua, joka kuormittaa käsivarsia, jalkoja ja vatsalihaksia yllättävän paljon. Etureidet, takareidet ja pakaralihakset joutuvat hiihdossa ja laskettelussa todella koville, sillä niitä käytetään eniten vauhdin aikaansaamiseksi ja liikkeen ohjailemiseksi. Näitä lihaksia voi venytellä, lämmitellä ja vahvistaa tekemällä monenlaisia eri harjoituksia kuten erilaisia askelharjoituksia, syväkyykkyjä, askelkyykkyjä ja puolikyykkyjä. Myös pyörällä polkeminen on oivaa valmistautumista hiihtorupeamaan. Hiihtämisessä sauvat ovat tärkeässä roolissa ja sen vuoksi käsivarsien valmisteleminen hiihtämiseen on erinomainen idea. Yksi hyvä vaihtoehto käsivarsien treenaamiseen ovat punnerrukset, jotka auttavat erityisesti hauisten aluetta sekä samalla myös vatsalihasten vahvistamisessa. Hyvä ylävartalon kunto pidentää kehon kestävyyttä hiihtämisen aikana.

Hiihtäminen ja lasketteleminen eivät vaadi erityisen suurta joustavuutta. Joustavuudesta on erityisesti iloa vain silloin jos suksilla sattuu kaatumaan kumoon. Osa ihmisistä kärsii kuitenkin erityisen kireistä lihasryhmistä esimerkiksi pohkeiden ja lanteiden alueella, joten venytteleminen auttaa asiaa.

On hyvä pitää mielessä, että vaikka erilaiset harjoitukset auttavatkin hiihtämistä suunnittelevaa, ei niistä mikään kuitenkaan korvaa oikeaa tilannetta, jossa suksilla liikutaan pitkin lumipeitettä. Mikäli olo on epävarma hiihtotekniikan suhteen, voi olla hyvä kääntyä asiantuntijan kuten hiihdonopettajan puoleen. Aloittelijan kannattaa aloittaa harrastus vähitellen esimerkiksi kymmenen minuutin hiihdolla ja vähitellen nostaa hiihtomatkan pituutta tai kestoa omaa kehoon kuunnellen. Vähitellen voi lisätä matkan varrelle korkeuseroja – ala- ja ylämäet tuovat mukavasti lisähaasteita hiihtämiseen, mutta ne myös rasittavat lihaksia ja niveliä entistä enemmän.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *